12 december 2011

My Stash - Charlotte

På opfordring vil jeg her fortælle jer lidt om, hvilke neglelakker jeg har. Hvilke er mine favoritter, hvordan opbevarer jeg dem og hvor køber jeg dem...

Er det noget, du er nysgerrig på? Så kig med her :)

Min passion for neglelak startede så småt i efteråret 2010. Jeg boede i London, og fik en dag besøg af min skønne veninde, Anne Marie, som tog sin nyfundne besættelse med over Nordsøen og lod den udfolde sig i de fashionable, og billige, neglelakbutikker i London.


De første penselstrøg
Anne Maries glæde over at putte farve på neglene kunne ikke undgå at smitte lidt af på mig. Særligt ikke, når lakkerne fandtes overalt - for London er simpelthen neglelak-Mekka! En flaske China Glaze koster omkring 70 kroner, mens du kan få ModelsOwn i Boots, deres version af Matas, til bare 50 kroner. Og endnu billigere var selvfølgelig Rimmel og Barry M, der kun kostede mellem 20-30 kroner for en flaske.

Læg så til, at ekspedienterne i alle butikker, selv hos min lokale sandwichpusher, altid kommenterede farverne på fingrene, hvilket gav en kort snak og en fantastisk følelse af kundebetjening, og jeg var solgt.


Min første lak: Rimmel Lemon drop,
dufter af citron, når den er tør <3
 Min første flaske var vist nok den citrongule Lemon Drop fra Rimmel, der dufter svagt af citron, når den tørrer.
Og siden er samlingen bare vokset støt. Til min kærestes store forundring. Han forstår det simpelthen ikke. Men det er ikke kun mænd, der mister tålmodigheden med mig, når jeg fortæller om min nye hobby.

Også min mor kigger opgivende på mig, når jeg fortæller hende, at jeg har fået en ny, faaantastisk lak.
Og for ikke længe siden fik jeg at vide, at jeg ikke bliver taget seriøst på jobfronten, fordi jeg er begyndt at blive FOR feminin med farvede negle og, værre endnu, en trang til også at skrive om det. Det skal jeg helst gemme væk, for det er jo da kun duller, der gør sådan noget?

For mig er det blevet en kilde til at være kreativ. Og jeg hygger mig med det - så må folk jo tænke sit.
Nå, men det skulle jo handle om min neglelak, og ikke om hvad andre tænker om den ;)


Top og bund
Min basecoat er 5in1 fra Rimmel. Det har det bare altid været, for jeg har fået at vide, at den er bedst. Men det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Til gengæld kan jeg godt fortælle, at Seche Vite's Dry Fast Top Coat er den bedste, jeg endnu har prøvet!
Jeg har altid en ekstra, uåbnet flaske til at stå - man skulle jo nødig løbe tør! De kan godt blive tykke i konsistensen, hvis man ofte bruger dem, eller de får lov at stå for længe, men så findes der heldigvis en særlig fortynder, der kan gøre dem så gode som nye igen. Så de holder længe :)


Sådan opbevarer jeg min neglelak
Stiller du en flaske neglelak i solen, bliver den hurtigt helt tyk, umulig at arbejde med og gooey, som de siger på engelsk - og kan ikke finde på et bedre ord, for det beskriver fuldstændig konsistensen ;) Omvendt bliver lakken også tykkere, hvis den står for koldt. Derfor gælder det om at finde et sted, hvor flaskerne kan stå i stuetemperatur og uden at få for meget lys.

Jeg har valgt at placere mine tre forskellige steder (logisk nok..), fordi det lige passer sådan med mine møbler ;)
Jeg har mine yndlingslakker hængende på væggen i mit badeværelse. Jeg har købt et super fint display i acryl på den danske side http://www.b4beauty.dk/category/negle-display-18/. Det var lidt pebret, men jeg synes, det er skønt at kunne stå og se på sit udvalg af lakker, inden man bestemmer sig for, hvad farve man vil have på.
Mine lakker kan endnu være i en enkelt æske, men
jeg må snart udvide med en mere. Her er der ikke umiddelbart
noget system i sagerne, men jeg forsøger at holde diverse
mærker samlet.
Jeg har hængt det op på badeværelset oven over mit badeværelsesmøbel, som også indeholder neglelakker...
Jeg har endnu ikke så mange lakker som Anne Marie, så mine kan (lidt) endnu stadig være i en enkelt skotøjsæske. Her er endnu ikke noget system, andet end at jeg forsøger at placere hvert mærke sammen, men der er også noget farvekombination - jeg kan ikke forklare logikken. Men det fungerer for mig ;)

På væggen i soveværelset har jeg overbevist kæresten om, at vi skal have et badeværelsesmøbel fra IKEA hængende. Det er cirka 1½ gange 1 meter i hvid højglans med glahylder - perfekt til at opbevare smykker, solbriller og neglelak ;)

Her har jeg også en del af mine yndlingslakker stående - primært dem fra China Glaze, OPI, Color Club, Nubar og Barry M, som der ikke er plads til i mit display på væggen i badeværelset.




Sådan holder jeg styr på, hvilke lakker jeg har
Jeg har præsteret at stå og tænke: "Den er flot! Den skal jeg have!" mere end én gang om den samme farve lak. Og jeg opdagede det først, da jeg et halvt år senere fik sat mine lakker nogenlunde i system. Derfor tænkte jeg, at jeg var nødt til at skrive op, hvilke lakker jeg ejer.

Det er Google Documents rigtig god til. Det fungerer næsten præcis som et Excel-ark, og det smarte er så, at jeg har downloadet en app på min telefon, som kan synkronisere over nettet, hvilket så giver mig hele listen på min telefon. Praktisk, hvis jeg en dag står i Matas og tænker: "Den er flot! Mon jeg har den i forvejen?" (Man ved aldrig, det kan jo ske igen...)

En anden fordel er, at jeg kan gå ind og kigge på den og se, hvad jeg kan tage på neglene, hvis jeg fx leder efter en sølv. Jeg har nemlig skrevet, hvad farve lakken er, hvilken effekt den har (om det fx er en glimmer eller en shimmer), hvad den hedder og hvor mange gange, jeg har brugt den.

Jeg ved, Anne Marie har en super smart app til sin telefon, hvor man kan gøre det samme, og oven i købet tilføje billeder, men den er kun lavet til iPhone. Og jeg har Android.



Her køber jeg min neglelak
De fleste af mine lakker er købt over eBay - her kommer de nye kollektioner først, og af og til er der rigtig gode penge at spare. Desuden er det også tit nemmere at finde de ældre lakker her, som e-butikkerne ikke fører længere. Hvis du har en PayPal-konto, er det sikkert og nemt at handle på eBay.

Hvis du af en eller anden grund endnu ikke er hoppet på eBay-bølgen, kan du også gøre som mig og shoppe i rigtige e-shops. Jeg køber neglelak fra de to engelske sider BeautyBay og Beauty4Nails-Body. Fordelen ved engelske e-shops er, at du ikke behøver at holde øje med, hvor meget du køber for - med mindre du går helt shop amok og køber stort ind. Du kan nemlig købe for op mod 3000 kroner, før der skal betales told og moms.

Anderledes er det med de amerikanske e-shops, hvor du skal holde øje med, at dine varer ikke sniger sig op over 80 kroner (eksl. fragt). Men når det er sagt, så kan du faktisk få et par lakker til særdeles gode priser fra Head2ToeBeauty og 8ty8Beauty.

De fleste af mine lakker kommer fra internetbutikkerne, men jeg har selvfølgelig også købt nogle i Matas og i Føtex - alle mine GOSH-lakker kommer herfra, for det kan ikke betale sig at købe dem over nettet. Det kan det heller ikke med Chanel og Dior, men Essie kan man til gengæld få billigt på den danske side NiceHair. Jeg køber dog mine Essie-lakker på BeautyBay, fordi de har de helt nye kollektioner. Det er stadig billigere end Matas :)
Models Own-lakkerne har jeg købt på deres egen side, som også er en UK-side.



Mine yndlingslakker
Efter jeg har opdaget OPI og China Glaze, gider jeg ikke længere at købe det, de sælger i Matas. Grundene er mange, men her er et par af de mest overbevisende:

OPI og China Glaze er billigere
OPI og China Glaze er bedre kvalitet
OPI og China Glaze fornyer sig oftere
OPI og China Glaze har federe farver

Du skal selvfølgelig ikke købe OPI i Magasin - det er hul i hovedet, når man kan få dem til ingen penge på nettet. Men her er de altså billigere end fx L'Oréal og nogle steder også billigere end GOSH. Og kvaliteten er bare bedre.
OPI og China Glaze kommer ud med minimum en ny kollektion ved hvert årstidsskifte, og farverne (og navnene på farverne :D) er altid meget mere eksperimenterende end dem, vi finder på de danske butikshylder. Særligt dem med glitter! Her kan ingen andre mærker følge med længere - og jeg er jo en glittergal, så det er denne vej, jeg kigger, når jeg skal have nyt.

Vi skriver senere et indlæg, hvor vi sammenligner de forskellige mærker, så jeg vil stoppe med at bable nu, og i stedet vise et lille udpluk af mine yndlingsfarver:


Fra venstre:

OPI Sephora - Midnight Mambo
En fantastisk flot blå med holographic glitter. Desværre er Sephorabørsten ret smal, så den er lidt svær at lægge, men når det lykkes, er resultatet fuldstændig fantastisk!


OPI Sephora - Only Gold For Me
Denne topcoat med guldstykker var på min ønskeseddel længe, og jeg blev ellevild, da jeg endelig fandt den på eBay - jeg bruger den tit oven på en sort lak. Det giver et flot, sofistikeret, men stadig festligt, look. (Her over en hvid med hhv. et og to lag)



China Glaze - Lorelei's Tiara
Min darling fra den nye Eye Candy 3D-kollektion. Masser af sølvglitter med lyseblå glitter mixed i. Den er så flot - den skal ses!




Sally Hansen - Black Out!
Sally Hansen laver fantastisk neglelak - det er nemt at lægge, det holder godt og farverne er så flotte. Jeg ville ønske, vi havde nogle flere af dem her i Danmark. De er vist på vej - der er da kommet et lidt større udvalg i Matas efterhånden. Men indtil nu har jeg tre, en blå, en gul og så denne sorte, som muligvis er den lak i min samling, der bliver brugt allermest. Et enkelt lag er nok til at dække, selvom to er flottere. Den er bare god! Også til nail art.





OPI - Crown Me Already!
Den mest fantastiske glitter, jeg ejer. Jeg har allerede skrevet et helt indlæg om denne fabelagtige farve, som du kan læse her.



Gone Gonzo!
Jeg elsker denne turkise farve, som OPI har puppet ind i deres Muppet-kollektion! Og at der så oven i købet er glitter i - gør den bare endnu mere fantastisk! Jeg kan slet ikke lade være med at blive glad af at se på den :)
Her er den sammen med en enkelt negl iført Divin Swine, som vi også har anmeldt tidligere :)

 





















Det var så mit stash, som det så street hedder.
Er der noget, du mangler at få svar på? Så smid mig en kommentar her, på facebook eller på mail: polishpassion@gmail.com



9 kommentarer:

  1. Fedt indlæg! Tak fordi du deler. Det er altid sjovt at se hvor mange lakker andre har og hvordan de opbevarer dem.

    Endnu mere tak for linket til den wall dispay. Så sent som i går søgte jeg online efter en der blev solgt i DK. Du har ret den er lidt pebret i pris. Jeg vil gerne selv have alle mine lakker stående i sådan en display, men det kræver nok 3 af dem. Men ok, man kan jo starte med at købe en af gangen hvis det endelig var :)

    Lyder rigtig smart med den app - mon ikke den også snart kommer til android? Det er nemlig også hvad jeg har ;)

    SvarSlet
  2. Tak, det var en inspirerende fornøjelse at læse! Er blevet overbevist om ar jeg må prøve opi og china glaze:-)

    SvarSlet
  3. Tak for indlægget! Virkelig fedt display - og sikke en masse fine glitterlakker :)
    /Maria

    SvarSlet
  4. Jeg er glad for, I kan bruge det til noget :)
    Og hvis jeg har overbevist bare en om, at OPI og China Glaze er et forsøg værd, så er jeg glad :) Ikke at jeg får procenter eller noget, men jo mere efterspørgsel, jo tættere kommer vi jo på for alvor at få mærkerne til Danmark, ikke? ;)

    Og ja, det display er virkelig fedt, jeg er så glad for, at jeg fandt det! Havde også ledt alle steder. Og nu ønsker jeg mig et af dem, der kan stå på et bord. Mere vil have mere ;) Men flot ser det ud, særligt hvis man har flere end en ved siden af hinanden :D

    SvarSlet
  5. Ejj hvor fedt, jeg lige kom forbi dette indlæg :-)
    Lige det tip jeg manglede ang. et godt sted at skrive en liste.
    Er nu i gang med google documents.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et rigtig godt værktøj :)
      Som sagt ved jeg, at Anne Marie har en super smart app til sin iPhone - den hedder vist Nail Pro... Den anbefaler hun mig hver gang... Men den findes ikke til Android :(

      Så hvis du har iPhone, så ville jeg lave det der i stedet :) Under alle omstændigheder: God fornøjelse :D

      /Charlotte

      Slet
    2. Jeg har også Android så kan desværre ikke få det til mobilen, kan jeg regne ud.
      Ville ellers være smart, for så sent som i dag, stod jeg i Føtex og spekulerede på, om jeg mon havde en super fed lilla fra L`oreal i forvejen... For min hukommelse, er åbenbart ikke hvad den har været.

      Slet
    3. Det er netop derfor, jeg bruger dette skema, fordi man jo kan synkronisere med en app på telefonen :)
      Den hedder bare Dokumenter på min telefon - kan ikke helt huske, hvordan og hvorfor, jeg fandt ud af, at de synkroniserer. Men det gør de - over nettet. SUPER smart! Netop fordi man står i butikken og tænker: Den der har jeg da ikke?! ;)

      Slet
    4. Hep hey :-)
      Fandt da lige en google docs app på android market, så nu kan min liste også ses fra mobilen :-)

      Kan dog ikke tilføje nye linier/kolonner i tabellen på mobilen(eller jeg kan i hvert fald ikke finde funktionen, hvis den er der...), men det går nok. Det kan jeg jo bare gøre når jeg har den bærbare tændt.
      Kan godt redigere i det allerede skrevne.

      Skønt at kunne åbne dokumentet næste gang jeg står i en butik og er i tvivl ;-)

      Slet

Skriv en kommentar :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...